jueves, 15 de julio de 2010

Respuesta del Conseller Nadal al diputado de ICV-EU Jaume Bosch

El Sr. Jordi Sanjose,nos ha remitido la contestación del conseller de obras publicas sr. nadal, al diputado de ICV-EU Jaume bosch,en referencia al momento actual del soterrament de la via ferrea a su paso por sant feliu como creo que es de interes general lo colgamos, en la pagina de la a.a.vv a fin de estar al loro de como va el tema.

 Pregunta al Govern sobre el projecte de soterrament de les vies del tren a Sant Feliu de Llobregat (Baix Llobregat) (tram. 310-00450/08)

La següent pregunta la formula, en nom del Grup Parlamentari d'Iniciativa per Catalunya Verds - Esquerra Unida i Alternativa, l'il·lustre senyor Jaume Bosch.

El Sr. Bosch i Mestres
Honorable conseller Nadal. Vostè coneix prou bé la problemàtica que representa per Sant Feliu de Llobregat el pas de les vies de Renfe pel bell mig de la ciutat.
El tren, a manca d'un metro llargament desitjat, és una via de comunicació imprescindible amb Barcelona, però actua, alhora, com a barrera que impedeix la comunicació fluïda entre els barris de la ciutat.
El pas a nivell ha esdevingut un perill constant per als vianants, amb nombrosos accidents mortals durant els darrers anys, el darrer, al 23 de juny, el mateix dia de la tragèdia de Castelldefels.
A l'any 1980, ben poc després de les primeres eleccions municipals democràtiques, el llavors alcalde de Sant Feliu, el conseller Francesc Baltasar, va iniciar les gestions per aconseguir el soterrament de les vies.
Davant la manca de reacció de l'Administració central, a l'any 94, va lliurar més de vint mil signatures exigint el soterrament. A l'any 96, s'inclou, per primera vegada, una partida en els pressupostos de l'Estat. A l'any 2002, el llavors alcalde Àngel Merino arriba a un acord amb el Govern central per establir un conveni a tres bandes, Estat, Generalitat i Ajuntament, però el Govern de Convergència i Unió es nega a participar-hi.
Aquest conveni es va signar, per fi, amb la seva participació, a l'any 2006 i, durant l'any 2009, surten a exposició pública el projecte i l'estudi d'impacte ambiental; tot semblava indicar que, a l'any 2010, s'adjudicarien les obres.
Però la ciutadania de Sant Feliu té, ara, dos motius de preocupació, d'una banda, el Parlament va aprovar fa ben poc, per unanimitat, instar la construcció d'una tercera via entre Martorell i Barcelona en els trams on tècnicament sigui possible. Però Convergència i Unió, en les explicacions de la seva campanya sobre aquesta tercera via, ha exigit la paralització del projecte de soterrament de Sant Feliu de Llobregat, al·legant, segons l'alcalde de Martorell, que, «si es fa el soterrament, caldrà esperar dos-cents anys per fer possible aquesta reivindicació», literal.
Molta gent es pregunta a Sant Feliu per què, després de trenta anys de mobilitzacions i gestions i després que Convergència i Unió governés durant vint-i-tres anys, és ara, amb el projecte aprovat, quan Convergència en demana la paralització, en contra de l'opinió de la ciutadania i l'ajuntament.
Creiem que la resolució pot acabar amb la polèmica, però voldríem aclarir la qüestió.
D'una altra banda, l'anunci de retallada o retard en les inversions de l'Estat a Catalunya anunciat pel president del Govern central ens fa témer que el soterrament es vegi afectat en el seu calendari d'execució, quan l'ajuntament donava per fet que les obres s'iniciarien durant l'any 2011.
És sobre aquestes dues preocupacions, conseller que voldríem conèixer el posicionament del Govern de la Generalitat.
Gràcies.

El president
Té la paraula l'honorable senyor Joaquim Nadal, conseller de Política Territorial i Obres Públiques.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques (Sr. Joaquim Nadal i Farreras)

Gràcies, senyor president. Senyor diputat. Li puc ben assegura que la voluntat del Govern de Catalunya és donar resposta i satisfacció als ciutadans de Sant Feliu de Llobregat en poc temps i que no hagin d'esperar aquests trenta anys que han hagut d'esperar. I ho dic (remor de veus), ho dic, avui, en què han coincidit en aquesta tribuna la figura de dos alcaldes històrics que, cadascuna a la seva població, Antoni Farrés i Francesc Baltasar, s'han mogut per aconseguir que hi hagués resposta a les reivindicacions justes dels veïns i veïnes dels seus respectius municipis.
Per tant, en aquests moments, tenim tres projectes a punt, un projecte del Ministeri de Foment de soterrament i integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat amb un cost de 106.800.000 euros, que significa el soterrament i integració urbana de la via del tren amb un quilòmetre i mig de soterrament i una estació nova; tenim a punt d'acabar el projecte de perllongament des de l'estació del consell comarcal del tramvia cap a dins de Sant Feliu de Llobregat, que està redactant i acabant l'ATM, i tenim també a punt d'acabar-se un estudi que ha desenvolupat l'Adif per tal quadruplicar les vies en la línia de Vilafranca, en tots aquells trams en què sigui tècnicament possible, deixant molt clar que no és possible ni a Molins ni a Sant Feliu de Llobregat, però que serà possible quadruplicar i fer apartadors en altres àmbits.
Amb tot això apunt, li puc també assegurar que és voluntat del Govern de Catalunya de fer tot el possible per complir els compromisos que vam prendre amb el Ministeri de Foment de participació conjunta ajuntament, Govern de la Generalitat i Govern de l'Estat en el finançament compartit d'aquesta obra i és també voluntat del Govern de la Generalitat de Catalunya d'incorporar aquesta obra, tant com sigui possible, en les previsions de la disposició addicional tercera.
Amb tots aquests elements, no puc pas gosar dir una data concreta, però jo vull pensar –i crec que és possible– que les obres es licitin –no dic «comencin», es licitin– dins de l'any 2011.

No hay comentarios: